
12. AYAK 

Üstün Bol, 20 Nisan 2009 

https://ustunbol.blogspot.com/2009/04/12-ayak.html 

 

Ergenekon aylardır ana gündemimiz, seçim aralığında bile önemini kaybetmeyen, hatta seçimin 

Ergenekoncularla Ergenekon karşıtları arasında yaşandığı izlenimi verilen bir süreç. Belki de 

AK partinin beklenenden daha az oy kaybetmiş olması bu propaganda ve iletişim savaşının 

sonucu. Ergenekon davası üzerine taraflar bugüne değin olur olmaz şeyler yazdılar. Taraf olma 

eğilimi ve tarafını masum gösterme gayretiyle yazılan bu yazıların ne kadarının doğru olduğu 

tartışılır. Ve üstelik bu doğruluk esası her iki yandaş medya içinde geçerli! Bu yandaşlık haber 

alma özgürlüğümüzün ırzına geçse de biz buna zaten alışığız! Türkiye’de basına ilişkin genel 

kanaat izleneceği, okunacağı ancak asla güvenilmeyeceği yönünde… 

Ergenekon’a ilişkin operasyon Ümraniye’de bir gecekonduda silah ve mühimmat bulunması ile 

başladı. Hemen ardından da yazılı ve görsel basın üzerinden “içeriden” bilgi aktarıldı. Bilgi 

aktarma kaynaklarına ilişkin farklı senaryolar söz konusu olduysa da bilgilendirilenler için bir 

ihtilaf söz konusu olmadı. 

Yeni Şafak, Taraf ve Zaman gazetesi gurupları operasyona ilişkin düzenli bilgilendirildiler. Ve 

tabiî ki Şamil Tayyar faktörüyle Star grubu kısmen de olsa bu paylaşımdan nasibini aldı, belki 

hala almaya devam ediyor. 

 “Karşı taraf”’ın yıllardır üzerine oynadığı Gülen cemaati ne yaparsa yapsın inandırıcılık 

sorununu aşamadı zira operasyonun taraflarından birisi Gülen gurubuydu ve Ergenekon’un 

başarısız olması durumunda cemaatin devlet kademelerinden, okullardan, polis teşkilatından 

yurtlardan, dershanelerden arındırılacağı konuşuluyordu. Gülen gurubunun yazılı ve görsel 

medyada ETÖ karşıtı yayınları hep bu samimiyet duvarına çarptı. 

İkinci en önemli bilgi kaynağı TARAF gazetesi ise farklı açılardan bombalandı. Önce 

hepimizin bildiği tanıdığı yazarların “fetullahçı” olduğu, Amerikancı olduğu, Soros’landığı 

duyuruldu ve operasyonun vatanperverlere karşı bir emperyalist saldırı olduğu vurgusu yapıldı. 

Bu propaganda da çokta başarısız olunduğu söylenemez, zira karşıtlık esasına dayalı bir 

kamuoyu başarıyla oluşturuldu. 

https://ustunbol.blogspot.com/2009/04/12-ayak.html


 

Tuncay güney’le ilk röportajı yapan TVNET ve Yeni Şafak ise bu saldırılardan en az nasibini 

aldı. Çünkü bu gruba “dinci” olmak dışında bir suçlama yapılamazdı. Operasyon sürecinde 

defalarca görüldü ki bilgiyi her kim aktarıyorsa yıprandığını hissettiği yayın grubundan bilgiyi 

çekerek daha az yıpranan gruba verdi. Taraf’a acımasızca yüklenildiği durumlarda Yeni Şafak, 

Yeni Şafak karalanmaya çalışıldığında Zaman üzerinden kamuoyuna bilgi aktarıldı. 

Bu bilgilendirmeler bir gazetecilik başarısı değildi elbette. Çünkü haberler paket olarak 

sunulmuştu ancak; bu haberleri başarı haline getiren Ergenekoncu medyanın bilgileri yok 

sayması ve yurttaşların haber alma özgürlüğünü engellemesiydi. Herkesin gizlediği haberler bu 

üç medya grubunda yayınlanınca gazetecilik başarısına dönüştüler. 

Bu üç yayın grubu ne yapmak istedi? Gerçekten yayınlarda bahsedildiği gibi özgür, çetesiz bir 

ülke, demokratik bir devlet yapısı, ifade hürriyeti ve etnik ve dini hakların önündeki engellerin 

kaldırılması mı amaçlanıyordu. Her üç grubunda tüm bunların varlığından rahatsız olmayacağı 

muhakkak. Ancak ETÖ soruşturmasında askere, sivil ve askeri bürokrasiye, gerektiğinde 

yargıcılara ve kurulu düzenlerin tartışılmaz sahiplerine karşı çıkmanın hatta kafa tutmanın 

nedeni olarak sadece bunlar gösterilebilir mi? 

Yeni Şafak grubu iktidar yanlısı tavırlarıyla biliniyor. Tayyip Erdoğan’ın Büyükşehir Belediye 

Başkanlığı döneminden bu yana yakın ve iyi ilişkiler içinde olduğu ve hatta bu yakınlık 

nedeniyle gazetecilikten taviz verildiği için sevenlerince eleştirilen bir yayın grubu. Dolayısıyla 

bu grubun AK parti döneminde yaşanan darbe girişimleri ve muhtıralar göz önüne alındığında 

ETÖ karşıtı bir tutum almasında ve gazeteciliğin ilkelerine sahip çıkmasında bir beis 

görülmüyor. 

Öte yandan Taraf gazetesinin kuruluşundan bu yana geçen sayılı yıllarda sicili en temiz yayın 

organı olduğunu kabul etmeliyiz. Gerek militarist duruşa karşı sergilediği sorgulayıcı tavır, 

gerekse özgürlükler hususunda sergilediği samimi duruş gazetenin inanılırlığını artırıyor. 

Dolayısıyla Taraf’ın bilgi paylaşımında yer alması ve bu bilgileri gazetecilik ekseninde 

değerlendirmesi de yadırgatıcı değil. 

Gelelim zaman grubuna. ETÖ’ye ilişkin içerden bilgi akışının sağlandığı en güçlü yayın grubu 

bu. Ancak bu yayın grubunun yazılı ve görsel materyallerinde farklı bir duruşun sergilendiğini 

de görmek gerekiyor. Zaman gazetesinde daha özgürlükçü ve daha entelektüel bir tavır 

sergilenerek, farklı kesimlerden seslere yer ayrılırken, TV kanallarında daha sağcı bir tavrın 

baskın olduğu hatta Tek Türkiye gibi yapımlarla militarizme göz kırpıldığı gözden kaçmıyor. 

Ne var ki militarizme göz kırpmak gurubun Genelkurmayda akredite olmasına yetmeyebiliyor! 



Zaman gurubunun 28 Şubat sürecinde takındığı tavır göz önüne alındığında ETÖ 

soruşturmasında doğrudan taraf olması yukarıda bahsettiğimiz samimiyet sorgulamasına neden 

oluyor. Dışarıdan öyle görünüyor ki grubun bu sorgulamada bunca taraf olması “kazanılmış 

çıkarların” korunmasına matuf. Ve akla şu soru geliyor. Yeni Şafak ve zaman grupları 

kaybedecek şeyleri olmasaydı ETÖ soruşturmasında yine taraf olur muydu? 

Taraf gazetesi için bu soruyu sormaya bile gerek yok sanırım. Yanıtı belli çünkü… 

Yeni Şafak içinde bazı endişelerimiz olsa da çok tereddüt yaşamıyoruz zira Susurlukta parlayan 

bir sicili var… 

Peki… 

 

Cyrano De Bergerac 

  


