6 Soruda Aile Kurumu

...


1. Kadim medeniyet anlay─▒┼č─▒m─▒zda aile, d├Ârt duvar aras─▒nda s─▒k─▒┼č─▒p kalm─▒┼č ve birka├ž bireyden m├╝te┼čekkil topluluk demek midir? Yoksa aile ├žok daha b├╝y├╝k ve derin anlamlar m─▒ i├žermektedir? Nedir ailenin yeri ve ├Ânemi?

├ľncelikle belirtmek gerekir ki, aile toplumun inan├ž de─čerleri, gelenekleri, ya┼čam tarz─▒ ve co─črafyas─▒n─▒n ├╝r├╝n├╝d├╝r. Kadim medeniyet anlay─▒┼č─▒m─▒zda aile toplumun temeli, dire─či kabul edilmi┼čtir. ├ťstelik bug├╝nk├╝ gibi ├žekirdek aile de─čil, b├╝y├╝k anne, b├╝y├╝kbaba, ikinci derece h─▒s─▒mlar─▒n da d├óhil oldu─ču bir g├╝├žl├╝/toplu ├žekirde─či ifade eder. Bu haliyle ailemiz, farkl─▒ d├╝┼č├╝nce ve yetenekte yak─▒n h─▒s─▒mlar─▒n topland─▒─č─▒ bir toplum mozai─čini de ifade eder. Bu ayn─▒ zamanda bu toplumun as─▒rlard─▒r birlikte ya┼čama k├╝lt├╝r├╝ne de kaynakl─▒k etmektedir. Hatta o kadar ki, farkl─▒ etnik topluluklar bir arada ya┼čama k├╝lt├╝r├╝n├╝, ÔÇśbiz bir aileyizÔÇÖ deyi┼čiyle per├žinlemektedirler. Do─čumdan itibaren insan─▒n kimlik ve ki┼čili─činin olu┼čtu─ču yerdir aile. Bu kimlik ve ki┼čilikle insan toplumda yer edinir, toplumsalla┼č─▒r. Toplumla temas─▒ aile ile ba┼člar. ─░├žinde bulundu─ču toplumun de─čerlerini de ailesinden al─▒r, b├Âylece toplum d─▒┼č─▒ kalmaktan kurtulur, toplumun bireyi olur. ─░nsan f─▒trat─▒na uygun olan, bireyin hem bireysel, hem de toplumsal sorumluluklar─▒n─▒n geli┼čmesidir. Aile, kendi bireyine bu sorumluluklar─▒ ├Â─čretmez ise o bireyde ciddi bireysel ve toplumsal problemler olu┼čur. Nitekim babas─▒z b├╝y├╝yen ├žocuklar, par├žalanm─▒┼č aile ├žocuklar─▒ ba─č─▒ml─▒l─▒k girdab─▒na d├╝┼čmeye, di─čer ├žocuklardan daha fazla meyillilerdir.


2. K├Âkl├╝ medeniyetlerin k├Âkl├╝ aile kurumlar─▒ vard─▒r. Asr-─▒ SaadetÔÇÖten End├╝l├╝sÔÇÖe, Sel├žukluÔÇÖdan Osmanl─▒ÔÇÖya vs. bu hep b├Âyle olagelmi┼čtir. Ne var ki bug├╝n bu kurum ├žat─▒rdamakta ve sars─▒nt─▒lar ge├žirmektedir. Sebep ve sonu├žlar─▒ hakk─▒nda neler s├Âylenebilir?

Aile kurumu yap─▒sal ve i┼člevsel olarak baz─▒ d├Ânemlerde ├Ânemli etkilere maruz kalm─▒┼č, radikal de─či┼čikliklere u─črat─▒lm─▒┼čt─▒r. Ailenin ├žat─▒rdamas─▒nda t├╝m d├╝nyay─▒ oldu─ču gibi, y├╝z├╝n├╝ as─▒rlard─▒r Bat─▒ÔÇÖya d├Ânen T├╝rkiyeÔÇÖyi de Tanzimat d├Ânemimden bu yana etkisi alt─▒na alan modernizmin bask─▒s─▒ ink├ór edilemez. ─░kinci d├╝nya sava┼č─▒ndan sonra s├╝regelen so─čuk sava┼č d├Âneminde bizi de etkileyen h├╝manizm, a┼č─▒r─▒ bireycili─či k├Âr├╝klerken, ├žekirdek aile form├╝l├╝n├╝ de bilincimize ta┼č─▒d─▒. ─░├ž g├Â├ž, kentle┼čme ve sanayile┼čmenin etkisiyle toplum de─čerleri ve ya┼čama bi├žimlerimiz aile kurumunu d├Ân├╝┼č├╝me u─čratt─▒. Aile kurumumuz yap─▒sal olarak k├╝├ž├╝ld├╝. G├╝n├╝m├╝zde hala geni┼č aile modelinin uyguland─▒─č─▒ AnadoluÔÇÖmuzda aile yap─▒s─▒ g├╝c├╝n├╝, sa─čl─▒─č─▒n─▒ korurken, Bat─▒ illerimizde aile ├žat─▒rdam─▒┼č, ├žat─▒rdamakla kalmam─▒┼č, bireyler yaln─▒zla┼čman─▒n endi┼čeli girdab─▒nda debelenmektedir. Art─▒k bireyin arkas─▒nda, yan─▒nda hi├ž bir g├╝vence kalmam─▒┼čt─▒r.


3. T├╝rkiyeÔÇÖnin, bat─▒l─▒la┼čma ser├╝veni ile ├╝lkeye Bat─▒ k├╝lt├╝r ve medeniyetinin de─čerlerini kabul ettirmede aileye bir rol m├╝ bi├žilmi┼čtir? Nas─▒l?

─░┼čte ├žekirdek aile form├╝l├╝ b├Âyle bir rol├╝ i┼čaretliyor. Aile, toplumun en k├╝├ž├╝k par├žas─▒, bir nevi h├╝cresidir. Bir organizmay─▒ olu┼čturan h├╝crenin yap─▒s─▒ bozuldu─čunda t├╝m yap─▒ hastalan─▒r, kanser olur. Bir milleti, toplulu─ču i─čfal edebilmenin yolu da en k├╝├ž├╝k birimi olan aileyi hastal─▒kl─▒ hale getirmektir. Bat─▒ kendi i├žinde aileyi bitirmi┼č ancak toplumun hayatiyetini devam ettirecek hukuk normlar─▒n─▒ ya┼čatmaya ├žal─▒┼č─▒yor, en az─▒ndan kendi i├žinde. Bat─▒ÔÇÖn─▒n kadim gelene─činde sek├╝lerlik vard─▒r. Sek├╝lerlik, par├žalanm─▒┼č bilinci ifade eder. ├ľnce zihinler par├žalan─▒r sek├╝lerle┼čtirilir, sonra bireysellik ferdi kurtulu┼čla ta├žland─▒r─▒l─▒r(!), Protestanla┼čt─▒r─▒l─▒r. Sonunda da durum i├žselle┼čtirilerek muhafaza edilmeye ├žal─▒┼č─▒l─▒r. Yenilemeyen d├╝┼čman art─▒k muhafazak├ór bilinci esir alm─▒┼č, aile ortadan kald─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Bunlar bir ironi de─čil maalesef.

Bizde ├Ânce 1965 y─▒l─▒nda 557 say─▒l─▒ Yasa ile N├╝fus Planlamas─▒ devlet politikas─▒ yap─▒lm─▒┼č, do─čum kontrol├╝ uygulanmaya ba┼članm─▒┼č 1983ÔÇÖde de k├╝rtaja yasall─▒k kazand─▒r─▒l─▒p serbest b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r. 2011ÔÇÖde imzalan─▒p 2014ÔÇÖde y├╝r├╝rl├╝─če konan ─░stanbul S├Âzle┼čmesi ile aile yerine ÔÇťevÔÇŁ olgusu kabullendirilerek, her t├╝r gayr─▒me┼čruluk ve sap─▒kl─▒k yasal g├╝venceye al─▒nm─▒┼č oldu. Bir de buna 6284 say─▒l Yasa ilave edilince ailenin temeline Ombudsman─▒m─▒z Say─▒n ┼×eref Malko├žÔÇÖun deyimiyle ÔÇśdinamit konulmu┼čÔÇÖ oldu. Art─▒k aile ana baba ve ├žocuklardan de─čil, sadece anne ve ├žocuklar─▒ndan olu┼čan, art─▒k babaya gerek duyulmayan yap─▒ya d├Ân├╝┼čt├╝r├╝ld├╝. Hatta gelecekte aile, sadece ayn─▒ cinsten ve/veya 3. ve + cinslerden olu┼čacak evlere d├Ân├╝┼čecek. Art─▒k bir babaya ihtiya├ž olmadan kad─▒nlar ├žocuk sahibi olabilecekler. Projenin bir b├Âl├╝m├╝ bu.


4. Ailede ya┼čanan krizleri esas─▒nda bir medeniyet krizi olarak m─▒ g├Ârmek gerekir?

Bu tam anlam─▒yla bir medeniyetsizlik krizidir. Zira dayat─▒lan modernizm bir medeniyet iddias─▒nda bile de─čildir. D├╝nyada k├╝├ž├╝k bir az─▒nl─▒─č─▒n, kahir ekseriyeti, ba─č─▒ml─▒la┼čt─▒rarak, k├Âlele┼čtirerek, cins ve t├╝r de─či┼čtirterek binek hayvan─▒ (goyim) yapma, b├Âylece y├Ânetme projesidir. Bunda bir medeniyet iddias─▒ da yoktur. Medeniyet insana y├Ânelik ve insan i├žindir. ─░nsan ├Âtesi yarat─▒k i├žin medeniyet kavram ve olgusu d├╝┼č├╝nmek abestir. ─░nsan t├╝r├╝n├╝ yok edip ba┼čka bir t├╝r olu┼čturma iddias─▒nda olanlar, insanlar i├žin ├╝retilmi┼č bir medeniyet kavram─▒ ve olgusuna ihtiya├ž duymamaktalard─▒r.


5. Kad─▒n erkek e┼čitli─či, feminizm, toplumsal cinsiyet e┼čitli─či, sek├╝larizm, laiklik, demokrasi gibi kavram ve anlay─▒┼člar ile dizi, film, sinema, sosyal medya, internet, televizyon gibi teknolojik ├╝r├╝n ve aletlerin aile kurumuna etkisi nedir? Bunlar─▒ tehlike olarak g├Âr├╝yor musunuz? Neden?

Film, sinema, internet, televizyon gibi teknolojik ├╝r├╝nler, insanlar─▒n ve insanl─▒─č─▒n yarar─▒na kullan─▒ld─▒─č─▒nda amaca hizmet ederler. Tabii ki ┼čunu unutmamak gerekir: Merhum Akif EmreÔÇÖnin s├Âyledi─či gibi, her teknolojik kavram ve ara├ž, ├╝retildi─či medeniyetin ruhunu ta┼č─▒r. Bu ara├žlar─▒ kullan─▒rken elbette dikkatli olmak gerekir. Ayn─▒ ┼čekilde s─▒ralad─▒─č─▒n─▒z kavramlar, modern Bat─▒ÔÇÖn─▒n ├╝retti─či sek├╝ler, insan zihnini ve do─čas─▒n─▒ par├žalayan kavramlard─▒r. Bat─▒ bu kavramlarla hem kendini hem de ├Âtekile┼čtirdi─či d├╝nyay─▒ mahvetmekte. Bat─▒, ├Âzellikle aile kurumunu ortadan kald─▒r─▒p her t├╝rl├╝ sap─▒kl─▒─č─▒, sapk─▒nl─▒─č─▒ ├Âne ├ž─▒kararak insan t├╝r├╝n├╝n sonunu getirmektedir. Bu k├╝resel bir projedir. Bu projeyi tan─▒madan onunla m├╝cadele etmek m├╝mk├╝n de─čil. ├ťstelik bu proje insanl─▒k yarar─▒na olabilecek her t├╝r teknolojiyi kullanarak insanl─▒─č─▒n sonunu getirmeye ├žal─▒┼č─▒yor. S─▒ralad─▒─č─▒n─▒z kavramlar─▒n her biri bir makale, s├Âyle┼či konusu olabilecek yo─čunlukta kavramlard─▒r. Bu kavram ve olgular─▒n neredeyse tamam─▒n─▒ SiyonizmÔÇÖin ÔÇťgoyimÔÇŁ ├Âtekile┼čtirmesi/d├╝┼čmanla┼čt─▒rmas─▒ ├╝zerinden okumak da m├╝mk├╝n.


6. Modern egemen d├╝nyan─▒n yozla┼čt─▒r─▒c─▒, tahrif ve tahrip edici her t├╝rl├╝ tehdit, sald─▒r─▒ ve uygulamalar─▒na kar┼č─▒ aileyi korumak, onu yeniden ihya ve in┼ča etmek i├žin neler yap─▒lmal─▒d─▒r? Fert ve devlete d├╝┼čen g├Ârevler nelerdir?

├ľncelikle bir hususun alt─▒n─▒ ├žizmekte yarar g├Âr├╝yorum. Toplumumuzda kanaat ├Ânderleri s├╝rekli ahlak─▒ ├Âne ├ž─▒karmakta, hukuktan hi├ž bahsetmemektedir. ├ľnce ahlak dedi─čimizde kimin ahlak─▒ esas al─▒nmaktad─▒r? Bir├žok ahlak ├Ârneklenebilir, ba┼čta Hz. PeygamberÔÇÖin ahlak─▒ olmak ├╝zere. Ancak rivayetlerde bile farkl─▒l─▒klar g├Âr├╝ld├╝─č├╝ne g├Âre, Peygamber ahlak─▒n─▒n da bir mihenk ta┼č─▒, bir hiza al─▒┼č─▒ s├Âzkonusudur ki bu da KurÔÇÖan-─▒ Kerimdir. Bize KurÔÇÖanÔÇÖ─▒n nas olarak belletti─či ve S├╝nnetÔÇÖte ├Ârne─čini buldu─čumuz aile yap─▒s─▒ ve hukuku gerektir. KurÔÇÖan ─▒┼č─▒─č─▒nda bir aile ahlak─▒ belirledi─čimizde, hepimiz hukuka uymu┼č olaca─č─▒z, Rahmetli AliyaÔÇÖn─▒n dedi─či gibi, ÔÇťKitaba uyaca─č─▒zÔÇŁ. Aliye h├ó┼č├ó ahlaks─▒z biri de─čildi ve kendi ahlak─▒n─▒n ├Ârnek al─▒nmas─▒n─▒ da s├Âylemedi. Aksine Kitaba uyaca─č─▒z, dedi. Bu birey olarak M├╝sl├╝manlara ve devlete d├╝┼čen g├Ârevdir. M├╝sl├╝manlar g├Ârevlerini hakk─▒yla yerine getirdiklerinde devlet de hukukunu, m├╝eyyidesini olu┼čturur. Hukuku sadece devletten beklemek, g├Âremeyece─či r├╝ya i├žin istihareye yatmak gibidir. Allah, bizim ellerimizle her t├╝r k├Ât├╝l├╝─č├╝ kahretmek istedi─čine g├Âre, her t├╝r iyilik de yine bizim ellerimizle ger├žekle┼čecektir. Tabii ki burada devletin, k├Ât├╝l├╝kleri ├Ânlemede yapt─▒r─▒m g├╝c├╝ nedeniyle ├Ânceli─či vard─▒r, fakat devlet de insanlar─▒n olu┼čturdu─ču bir g├╝├žt├╝r. Devlet ÔÇô birey ayr─▒┼čt─▒rmas─▒ burada ge├žerli de─čildir. Herkes ve her birim, ailenin korunmas─▒ i├žin elinden geleni yapmak zorundad─▒r. Aksi halde bir yokolu┼ča do─čru gitti─čimizi g├Ârmekteyiz. Sadece biz de─čil, insanl─▒k bir yokolu┼ča s├╝r├╝kleniyor.