Enine Boyuna Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či - Gen├ž ├ľnc├╝ler

...


R├Âportaj: Gen├ž ├ľNC├ťLER1

1) Toplumsal cinsiyet e┼čitli─či nedir?

Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či, tan─▒m olarak ─░stanbul S├Âzle┼čmesinde ge├žmektedir. S├Âzle┼čmeye g├Âre Toplumsal Cinsiyet, ÔÇťBelirli bir toplumun (Dikkat! Yarad─▒l─▒┼č─▒n de─čil) kad─▒nlar ve erkekler i├žin uygun g├Ârd├╝─č├╝ sosyal olarak in┼č├ó edilen (kurgulanan) roller, davran─▒┼člar, etkinlikler ve yakla┼č─▒mlar anlam─▒na gelir.ÔÇŁ M.3/c Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či de, toplumun cinsler i├žin uygun g├Ârd├╝─č├╝ davran─▒┼člar─▒n, de─čerlerin e┼čitlik i├žermesi, ayr─▒mc─▒l─▒k yap─▒lmamas─▒ anlam─▒na kullan─▒lmaktad─▒r. Ancak dikkat edilecek nokta, yarad─▒l─▒┼č─▒n de─čil, toplumun belirledi─či cinslere kar┼č─▒ ayr─▒mc─▒l─▒k yapmamak dayat─▒l─▒yor.

Bunun i├žin de kad─▒n erkek belirlemesinin reddi, her t├╝rl├╝ yasal veya illegal yollarla, reklam ve dayatmalarla, s├Âz├╝mona e─čitilmi┼č kitlelerin, toplumun lezbiyen, gay, biseks├╝el, transseks├╝el cinslerin, hatta yan─▒na bir + getirerek, ileride ba┼čka sapk─▒nl─▒klar─▒n da kabul etmesi ve bu kurgulanm─▒┼č cinsler aras─▒nda ayr─▒mc─▒l─▒k yap─▒lmamas─▒ sa─članmaya ├žal─▒┼č─▒l─▒yor.

2) Toplumsal cinsiyet e┼čitli─čin, ÔÇťe┼čitlikÔÇŁ kavram─▒yla masum g├Âsterilmeye ├žal─▒┼č─▒l─▒yor, ger├žekten masum mu?

┼×eytan sa─čdan yakla┼č─▒rÔÇŁ deyimi, tam da buraya uygun bir deyim. ÔÇťKad─▒na kar┼č─▒ ┼čiddet ve ailenin korunmas─▒ÔÇŁnda ba┼čat kavramlar ÔÇśaileÔÇÖ ve ÔÇś┼čiddetÔÇÖ kavramlar─▒d─▒r. Bu kavramlar, yap─▒lacak ifsad i├žin masumiyet alg─▒s─▒ olu┼čturuyor. ┼×iddet ve ayr─▒mc─▒l─▒k akl─▒ ba┼č─▒nda insanlar─▒n kabullenmeyece─či kavram ve olgulard─▒r. Baz─▒ kendini bilmez ve hasta ki┼čilerin, zaman i├žinde toplumda ┼čiddet ve ayr─▒mc─▒l─▒k ifadeleri, kabulleri ve ┼čiddet uygulamalar─▒, toplumsal cinsiyet taraftarlar─▒na malzeme te┼čkil ediyor. ┼×iddet kavram─▒ ├╝zerinden Masumane(!) yakla┼č─▒mlarla bir ifsad politikas─▒ rahatl─▒kla uygulanabiliyor. Bir de aile kavram─▒n─▒ kullan─▒yorlar ki, asl─▒nda ─░stanbul S├Âzle┼čmesinde kesinlikle aile kavram─▒ kelime olarak bile ge├žmiyor. Aksine aile yerine ÔÇťevÔÇŁ kullan─▒lm─▒┼č. ├ç├╝nk├╝ ailede ana ÔÇô baba ve ├žocuklar var. ÔÇťevÔÇŁde ise partnerler. Ayr─▒ veya ayn─▒ cinslerden olu┼čmu┼č ÔÇťpartnerÔÇŁler. Dolay─▒s─▒yla aile kavram─▒n─▒ yasada g├Âstermelik olarak kullansalar bil aile kavram─▒na ┼čiddetle kar┼č─▒lar. Bunu kad─▒n hareketinin ve e┼čcinsellerin g├Âsteri ve y├╝r├╝y├╝┼člerinde g├Ârebiliriz.

1 Gen├ž ├ľNC├ťLER Dergisi, Say─▒ 142, May─▒s 2019.

3) Toplumsal cinsiyet e┼čitli─čini dayatanlar─▒n maksad─▒ nedir?

Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či bir ifsad projesidir. Nihai tahlilde as─▒l amac─▒, insan t├╝r├╝n├╝n sonland─▒r─▒larak, farkl─▒ bir t├╝r├╝n veya t├╝rlerin olu┼čturulmas─▒d─▒r. Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či projesi, k├╝resel akt├Ârlerin, d├╝nyay─▒ k├╝├ž├╝k bir az─▒nl─▒k taraf─▒ndan y├Ânetilen, y├Ânetici az─▒nl─▒─č─▒n d─▒┼č─▒nda k├Âle kitleler olu┼čturmay─▒, sonras─▒nda da bu kitleleri ba─č─▒ml─▒la┼čt─▒rarak k├Âlele┼čtirmeyi, bilahare bu k├Âlele┼čen uydu toplulu─ču bir yandan de─či┼čime u─čratarak hayvanla┼čt─▒rmay─▒, de─či┼čime u─čratmay─▒, yeni cinsle ve yeni t├╝rler yatatmay─▒, b├Âylece daha bir s├Âm├╝r├╝l├╝r hale getirmeyi ama├žlayan projedir. Bunu HarariÔÇÖnin ifadelerinden anlayabiliyoruz. Yuvan Noah HARAR─░ DavosÔÇÖta yapt─▒─č─▒ konu┼čmada, ÔÇťÔÇťGelecekte, bildi─čimiz insan t├╝r├╝n├╝n sonu gelecek, yeni bir t├╝rle kar┼č─▒la┼čaca─č─▒z. ─░nsan, gelecekte, ÔÇťbeden, beyin ve zihinÔÇŁ tasar─▒m─▒ yapabilen, yeni bir t├╝r taraf─▒ndan y├Ânetilecek. Harari, insan─▒n gelece─čine, ÔÇťveriÔÇŁye sahip olanlar─▒n h├╝kmedece─čini belirtiyor. ÔÇťVeriyi kontrol edenler, ya┼čam─▒ da kontrol edecek.ÔÇŁ Bir ba┼čka ifadesiyle, Tanr─▒ tasar─▒m─▒na kar┼č─▒ ak─▒ll─▒ tasar─▒m. San─▒r─▒m ÔÇťgoyimÔÇŁ kavram─▒n─▒ ├žok ki┼či biliyordur. Siyonizmin, Yahudiler haricinde herkes i├žin kulland─▒klar─▒ kavramd─▒r goyim. Binek hayvan─▒ anlam─▒na gelmektedir. Y├Ânetici az─▒nl─▒k (ki 500 milyon ki┼či civar─▒nda ├Âng├Âr├╝lmektedir), d─▒┼č─▒nda kalanlar─▒n, goyim/binek hayvan─▒ olarak tasarlanmas─▒.2 Bunun ad─▒, insanlar─▒ hayvanla┼čt─▒rarak, HarariÔÇÖnin ifadesiyle ÔÇťfarkl─▒ t├╝rÔÇŁ yaratmakt─▒r.

2 Haham Ovadya Yosef: ÔÇťYahudi olmayanlar hayvan h├╝km├╝ndeÔÇŁ, http://ydh.com.tr/HD6359_haham-ovadyayosef--yahudi-olmayanlar-hayvan-hukmunde.html

Veriye sahip olan birka├ž elin h├╝km├╝ alt─▒ndaki d├╝nyada, insanl─▒─č─▒n, ÔÇťs─▒n─▒flara ayr─▒lmayaca─č─▒n─▒ÔÇŁ, ÔÇťfarkl─▒ t├╝rlereÔÇŁ ayr─▒laca─č─▒n─▒ vurguluyor.ÔÇŁ3 K├╝resel akt├Ârlerin kimler oldu─čunu da iyi biliyoruz. Nitekim bu ifsad projesinin destek├žilerinin, fonlay─▒c─▒lar─▒n─▒n, Rockfeller ve Rochild vak─▒flar─▒ ile bat─▒l─▒ devletlerin b├╝y├╝kel├žiliklerinin oldu─ču proje y├╝r├╝t├╝c├╝lerinin a├ž─▒klamalar─▒ndan anla┼č─▒lmaktad─▒r. Feminist hareketin ve e┼čcinsel hareketin bu nihai ama├žtan ne kadar bilgisi oldu─ču sorusu bence me├žhul, ancak ilk dalga feministlerden yazar Nancy Fraser, ÔÇťFeminizm, kapitalizmin bir odal─▒─č─▒ haline getirilmi┼čtirÔÇŁ demektedir.4 Benzer ┼čekilde Alev Alatl─▒ da goyim kavram─▒na ve projeye dikkat ├žekmektedir.5 Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či k├╝resel bir projedir, a┼ča─č─▒da say─▒l─▒ k├╝resel projelerle birlikte de─čerlendirilmelidir: * E┼čcinsellik, k├╝resel bir projeÔÇŽ ├ç├╝nk├╝ bu projenin k├Âkl├╝ politik sonu├žlar─▒ var. KurÔÇÖ├ón'─▒n ÔÇťAte┼če ├ža─č─▒ran ├ÂnderlerÔÇŁ dedi─či bir grup/odak/karar verici bir merkez var. Bu merkezin, ├žok ├Ânemsedi─či baz─▒ projeler var. Bunlar aras─▒nda;

* ├ľl├╝ms├╝zl├╝k/anti-aging
* Yapay zekâ/silikon beyinler,
* laboratuvar ortam─▒nda ├╝retilmi┼č ┼čuur/bilin├ž
* ─░nsan kopyalama/yaratma
* Gelece─či okuma/bilme/kontrol alt─▒na alma
* D├╝┼č├╝nceleri okuma/sinelerde sakl─▒ olan─▒ bilme

4) Bu meselenin ibnelikle, lezbiyenlikle bir ba─člant─▒s─▒ olabilir mi?

Do─črudan ba─člant─▒s─▒ var. Hatta bunlarla da s─▒n─▒rl─▒ de─čil, transseks├╝ellik, biseks├╝ellik ve art─▒lar─▒, yani pedofili(├žocuklarla), zoofili(hayvanlarla cinsel ili┼čki), nekrofili(cesetlerle cinsel ili┼čki) ile de ilgisi var. Nitekim HollandaÔÇÖda bir parti t├╝m bunlar─▒n hepsini i├žine alan bir t├╝z├╝kle faaliyettedir.

Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či, uluslar aras─▒ bir S├Âzle┼čme olarak ─░stanbul S├Âzle┼čmesinde yer al─▒rken, S├Âzle┼čme imzac─▒ devletlere baz─▒ y├╝k├╝ml├╝l├╝kler getirmektedir: T├╝rkiyeÔÇÖnin de 11 May─▒s 2011 tarihinde imzalad─▒─č─▒, 1 A─čustos 2014 tarihinde y├╝r├╝rl├╝─če soktu─ču ─░stanbul S├Âzle┼čmesinin ilgili maddelerine bakt─▒─č─▒m─▒zda:

Taraflar, kad─▒n erkek i├žin kal─▒p rollere dayanan ├Ân yarg─▒lar─▒, ├Ârf ve ├ódetleri, gelenekleri ve t├╝m di─čer uygulamalar─▒ ortadan kald─▒rmak amac─▒yla kad─▒n ve erkeklere ili┼čkin toplumsal ve k├╝lt├╝rel davran─▒┼č modellerinde de─či┼čim sa─člamak i├žin gerekli tedbirleri al─▒r. M.12/1

3 Yuvan Noah HARAR─░ÔÇÖnin 2018 DAVOS KONU┼×MASI https://www.youtube.com/watch?v=bg27nJb7Rck ,http://www.muharrembalci.com/hukukdunyasi/tce/891.pdf
4 Ali KO├çAK, Feminizm kapitalizmin odal─▒─č─▒ m─▒ oldu?,
https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/feminizm-kapitalizmin-odaligi-mi-oldu-h296437.html
5 Alev Alatl─▒'dan iddial─▒ s├Âzler: As─▒l mesele "Goyim", https://odatv.com/asil-mesele-goyim-02081814.html

5) AK Parti gibi muhafazak├ór bir iktidar d├Âneminde, ├╝niversitelerdeki toplumsal cinsiyet kul├╝pleri ve MEBÔÇÖdeki ETCEP projesi ile ne ama├žlanmaktad─▒r?

Sorunuzun cevab─▒ biraz da ÔÇťmuhafazak├órl─▒kla ilgilidir ve muhafazak├órl─▒k tam da b├Âyle bir ┼čeydir. ├ťstesinden gelemeyece─činiz, izahta zorlanaca─č─▒n─▒z, ancak ba┼čka bir menfaat elde etmek istedi─činiz i├žin, akl─▒n─▒za yatmasa bile i├žselle┼čtirmek zorunda hissetti─činiz bir konunun hayata ge├žmesinde kullan─▒lmakt─▒r. Toplumsal Cinsiyet E┼čitli─či bir AB projesi olarak T├╝rkiyeÔÇÖnin g├╝ndemine geldi. Esasen Bat─▒ÔÇÖda ├žok ├Ânceleri uygulamaya konmu┼č, denenmi┼č, anlat─▒lan─▒n aksine s├Âylenenin tam tersi sonu├žlar─▒ ortaya ├ž─▒km─▒┼č bir proje. Nitekim Dr. M├╝cahit G├╝ltekin ve Meryem ┼×ahin bu ger├že─če bir raporla dikkat ├žekmi┼čler, ilgilileri uyarm─▒┼člard─▒. ─░ktidar partisi ve muhalefet, kimi muhafazak├ór, kimi anlamaz, kimi kasti olarak ─░stanbul S├Âzle┼čmesini imzalad─▒. ─░mzalamakla kalmad─▒ devlet politikas─▒ haline getirdi. Devlet politikas─▒ haline getirilince t├╝m devlet kurumlar─▒nda anlat─▒lmas─▒, e─čitimlerinin verilmesi ka├ž─▒n─▒lmazd─▒ ve bu yap─▒ld─▒. ─░lk ve Orta ├ľ─čretimde ETCEP (E─čitimde Toplumsal Cinsiyet Elitli─či Projesi) e─čitimleri pilot okullarda yap─▒lmaya ba┼čland─▒ ve ME Bakan─▒n─▒n ÔÇťuygulama bittiÔÇŁ demesine ra─čmen tam h─▒zla devam ediyor. Y├ľKÔÇÖ├╝n genelgesi gere─či de y├╝ksek├Â─čretimde zorunlu veya se├žmeli ders olarak okutuluyor. ├ľ─črenci kul├╝pleri eliyle de yayg─▒nla┼čt─▒r─▒l─▒yor. Ayr─▒ca feminist ve e┼čcinsel STKÔÇÖlar bu e─čitimde partner ve d├╝zenleyici olarak yer al─▒yor.
6) 2011 ─░stanbul S├Âzle┼čmesi masum bir s├Âzle┼čmesi mi bir ifsat s├Âzle┼čmesi mi?

─░stanbul S├Âzle┼čmesi feminizmi ve e┼čcinselli─či tan─▒tmak, benimsetmek ve yayg─▒nla┼čt─▒rmak ├╝zere kotar─▒lm─▒┼č k├╝resel bir projedir. ─░nsanl─▒─č─▒n efendili─čine soyunmu┼č, KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ Kerimin ÔÇťAte┼če ├ža─č─▒ran ├ÂnderlerÔÇŁ dedi─či ÔÇťbir avu├ž karar vericilerÔÇŁin d├╝nyaya dayatt─▒─č─▒ bir projedir. Okul ├Âncesinden ba┼člayan toplumsal cinsiyet e─čitimi, ├╝niversiteye kadar devam edecek.
- Yakla┼č─▒k 20 y─▒l s├╝ren e─čitim sonunda, feminist kal─▒plara g├Âre ┼čekillenmi┼č bireyler ortaya ├ž─▒kacak;
- Yeni bir erkeklik ve kad─▒nl─▒k bi├žimi ortaya ├ž─▒kacak.
- Erkekleri kad─▒ns─▒la┼č─▒rken, kad─▒nlar, erkeksile┼čecek.
AnayasaÔÇÖn─▒n da ├╝st├╝nde yer alan (AY m.90) ─░stanbul S├Âzle┼čmesi ile e┼čcinsellik, yasal g├╝vence alt─▒na al─▒nd─▒. ─░stanbul S├Âzle┼čmesi'nin 4. maddesi bu g├╝venceyi veriyor. Madde 4. Bireylerin, cinsiyet, toplumsal cinsiyet, ─▒rk, renk, dil, din, siyasi g├Âr├╝┼č ya da farkl─▒ g├Âr├╝┼če sahip olma, ulusal ya da sosyal men┼če, ÔÇŽ cinsel tercih/y├Ânelim, toplumsal cinsiyet kimli─či, ÔÇŽ. ba┼čta olmak ├╝zere, i┼čbu S├Âzle┼čme h├╝k├╝mlerinin, Taraflar taraf─▒ndan uygulanmas─▒ g├╝vence alt─▒na al─▒nm─▒┼čt─▒r.
Madde 14/1. Taraflar, gerekti─činde, ├Â─črencilerin geli┼čen kapasitesine uygun olarak, kad─▒n erkek e┼čitli─či, kal─▒pla┼čmam─▒┼č toplumsal cinsiyet rolleri, kar┼č─▒l─▒kl─▒ sayg─▒, ki┼čisel ili┼čkilerde ┼čiddet i├žermeyen ├žat─▒┼čma ├ž├Âz├╝mleri, kad─▒na y├Ânelik toplumsal cinsiyete dayal─▒ ┼čiddet ve ki┼čisel b├╝t├╝nl├╝k hakk─▒ gibi konulara ili┼čkin ├Â─čretim materyallerine resmi m├╝fredata ve e─čitimin her seviyesine eklenmesi i├žin gerekli ad─▒mlar─▒ atar... M.14/1

7) Bakara suresinin 205. Ayetinde ÔÇť─░┼č ba┼č─▒na ge├žti mi yery├╝z├╝nde bozgunculuk ├ž─▒karmak, ekini ve nesli helak etmek i├žin ko┼čar. Allah ise bozgunculu─ču sevmez.ÔÇŁ
buyruluyor. Toplumsal cinsiyet e┼čitli─či meselesi ├Âzelinde d├╝┼č├╝n├╝ld├╝─č├╝nde, ÔÇťekini ve nesli mahvetmekÔÇŁ nas─▒l anla┼č─▒l─▒r?

KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n bu ayetine kar┼č─▒l─▒k yukar─▒da HarariÔÇÖnin s├Âzlerini hat─▒rlatmakta yarar var. Harari az say─▒da karar vericilerden bahsediyor. Bu karar vericilerin veriye sahip olarak insan topluluklar─▒n─▒ de─či┼čtireceklerini, yeni bir t├╝r ortaya ├ž─▒karacaklar─▒n─▒ s├Âyl├╝yor. Bu s├Âylemi, teknolojinin geldi─či noktada, robot teknolojisi ve robotlar, yapay zek├ó, silikon beyin, ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝ bulma, laboratuar ortam─▒nda ├╝retilmi┼č ┼čuur/bilin├ž, insan kopyalama/yaratma, gelece─či okuma/bilme/kontrol alt─▒na alma, d├╝┼č├╝nceleri okuma/sinelerde sakl─▒ olan─▒ bilme gibi teknolojik ve ideolojik ├žal─▒┼čmalarla birlikte d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde, nas─▒l bozgunculuk ├ž─▒karacaklar─▒, ekini nas─▒l mahvedecekleri a├ž─▒k├ža ortaya ├ž─▒k─▒yor.